Jouni Saarikko, 40, aloitti Maxus Suomen jälkimarkkinointipäällikkönä huhtikuussa. Hänen vastuullaan on Maxuksen tekniikkaan ja huoltoon liittyvät palvelut.

Jouni tuntee autot alustasta alkaen. Hän on kouluttautunut ajoneuvoasentajaksi, autopeltisepäksi ja autoinsinööriksi. Ennen Maxukselle siirtymistä hän oli Audin ja Volkswagenin maahantuonnissa teknisenä kouluttajana ja asiantuntijana.

–Nyt voin tehdä jotakin ihan uutta. Voin käyttää aiempaa asiantuntemustani ja työkokemustani hyödykseni, kun siirryin Maxukselle. Pyrimme etsimään tavat, joilla voimme palvella Maxuksen asiakkaita mahdollisimman hyvin, Jouni kertoo.

Kiinnostus sähköautoja kohtaan on kasvanut kovaa vauhtia viime vuosina. Maxus on edelläkävijä, sillä sen kaikki Suomessa myytävät mallit ovat täyssähköautoja.

–Sähköautojen myynnin kasvu on yllättänyt kaikki, Jouni sanoo.

Vaikka sähköautojen suosio on nousussa, Jouni on kohdannut myös niihin liittyviä epäilyksiä. Joitakin autoilijoita mietityttää sähköautojen kantomatka eli miten pitkälle yhdellä latauskerralla autolla voi ajaa.

–Toisinaan kysytään, pääseekö sähköautolla yhdellä istumalla Helsingistä Inariin. Ei pääse, mutta toisaalta voi kysyä, kuinka moni ajaa polttomoottoriautolla saman matkan pysähtymättä kertaakaan, Jouni sanoo.

–Monet sähköauton hankkivat osaavat asennoitua siihen, että sähköautolla ei voi toistaiseksi ajaa täysin samalla tavalla kuin polttomoottoriautolla. He suunnittelevat ajoreitin ja käytetyn ajan auton kantomatkan mukaan, Jouni sanoo.

Jouni muistuttaa, että sähköautojen latausverkosto laajenee koko ajan. Jo nyt Suomessa on 4 400 julkista latauspistettä ja yli 350 pikalatauspistettä. Lisäksi K-ryhmä ja S-ryhmä kasvattavat omien latauspisteiden verkostoa.

Toinen autoilijoita arveluttava asia on sähköauton toiminta talvella.

–Kova pakkanen on haaste sähköautoilulle, mutta siihenkin on ratkaisu eli akun lämmitys. Akku nimittäin pitää samasta lämpötilasta kuin ihminen. Tosin kylmällä ilmalla sähköauton ajomatkaa lyhenee, mikä kannattaa ottaa huomioon, Jouni sanoo.

–Sähköautojen tekninen kehitys kiihtyy koko ajan ja kaikki eteen tulevat haasteet myös ratkaistaan, hän jatkaa.

Sähköautojen yhteydessä nostetaan yleensä esiin niiden ympäristöystävällisyys. Ekologisuuden lisäksi sähköautoissa on muitakin etuja. Sähköinen voimansiirto tuntuu auton ajettavuudessa.

–Sähköauton ajamine tuo hymyn huulille, se on niin vaivatonta, Jouni sanoo.

Suomeen rakennetaan vauhdilla sähköautojen latauspisteitä

Sähköautot valtaavat markkinoita nopeasti. Isot kauppaketjut varautuvat muutokseen. Voit lukea lisää aiheesta Yleisradion nettisivuilta: https://yle.fi/uutiset/3-11897726