– Suomessa pienemmissä pakettiautoissa on paljon vaihtoehtoja, mutta isommassa kokoluokassa tarjontaa on ollut vähän. Maxuksella onkin Suomen laajin valikoima täyssähköisiä pakettiautoja, joiden tilavuus on 4,8 m³ ja 20 m³ välillä, RSA Suomen toimitusjohtaja Christer Stahl kertoo.
Täyssähköisen e-Deliver 9:n kuormatila on joko 9,7 m³ tai 11 m³. Kun kuormatila on 11 m³, tarjolla on kolme eri akkua, 51,5 kWh, 72 kWh ja 88,55 kWh. Kun kuormatila on 9,7 m³, akussa on kaksi vaihtoehtoa, 51,5 kWh ja 72 kWh. Alustassa akkukoko on aina 65 kWh. Maxus e-Deliver 9 on vankka, mutta samalla virtaviivainen pakettiauto. Sen suunnittelussa on kiinnitetty huomiota ajomukavuuden lisäksi turvavarustukseen, joka vastaa uusimpien henkilöautojen tasoa.
Maxus e-Deliver 9:n hinta on alkaen 69 969 e (sis. alv ja autovero).
Maxus on menestynyt täyssähköisten henkilö- ja pakettiautojen myynnissä Pohjoismaissa. Erityisesti tavarakuljetuksiin tarkoitettujen autojen markkinoilla Maxus on varteenotettava tekijä.
Christer Stahl kertoo, että Pohjoismaissa on myyty jo 300 Maxuksen e-Deliver 9 täyssähköistä autoa.
– Yhä useampi yritys ja kunta tarvitsee luontoystävällisen kuljetusjärjestelmän. Sen lisäksi sähköautojen käyttö säästää kustannuksia. Tulevaisuudessa paljon kalustoa vaihdetaan täyssähköisiin malleihin ja Maxus on osa tätä kehitystä, Christer Stahl sanoo.
Täyssähköisten autojen myynti kasvaa jatkuvasti. Uudet säädökset vauhdittavat sähköautojen hankintaa omalta osaltaan. Elokuun alussa tuli Suomessa voimaan laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista. Kuntien ja kaupunkien lisäksi uuden lain piiriin kuuluvat myös valtionyhtiöt. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi suurimipien kaupunkien uusista henkilö- ja pakettiautohankinnoista puolet on oltava vuodesta 2026 eteenpäin täyssähköautoja.