Jos kantama on tärkeä, kannattaa tutustua uuteen Maxus e-Deliver 3:een. Se on nimittäin pakettiautoluokan paras.

Se on selkeästi saanut monet puolelleen, sillä ennen kuin yksikään Maxus oli saapunut Norjaan tänä kesänä, autolle oli yli 850 tilausta. Monet jälleenmyyjät kertovat, että heillä tuskin on tilaa kaikille autoille, jotka on tarkoitus valmistella odottaville asiakkaille.

Se on selkeästi saanut monet puolelleen, sillä ennen kuin yksikään Maxus oli saapunut Norjaan tänä kesänä, autolle oli yli 850 tilausta. Monet jälleenmyyjät kertovat, että heillä tuskin on tilaa kaikille autoille, jotka on tarkoitus valmistella odottaville asiakkaille.

– e-Deliver 3 on otettu aivan upeasti vastaan, ja auton jo saaneiden asiakkaiden antama palaute on erittäin hyvää. Syyskuussa Maxuksella oli 60 %:n markkinaosuus sähköautoista, Maxus Norgen myyntipäällikkö Bernhard Jahnsen sanoo.

Se, että uuden Maxus e-Deliver 3:n kantama on huippuluokkaa, ei ole itse asiassa mikään yllätys. Pakettiauton aiemmat mittaukset ovat myös olleet erittäin hyviä. Kuten kaikkien muiden sähköautovalmistajien osalta, ilmoitetut WLTP-mittaukset ovat suuntaa antavia kantaman suhteen, mutta Maxus itse asiassa ylittää teoreettiset luvut käytännössä. Moderne Transport -lehden tuoreessa testissä testattiin nimittäin e-Deliver 3:n kantamaa. Luvut yllättävät positiivisesti.

ODOTETTUA PAREMPI

Ensin lyhyt selitys. Kantaman laskennassa on niin paljon muuttujia, että sitä on vaikea kutsua tieteeksi. Tekijät, kuten lämpötila, maantiede, ilmastointilaitteen käyttö, tuuli, sade, rengaspaine ja ajotapa vaikuttavat kaikki todelliseen kantamaan. Siten WLTP-testien luvutkaan eivät koskaan pidä aina 100-prosenttisesti paikkaansa.

Tämä saattaa kuulostaa puolustelulta, mutta sitä se ei todellakaan ole. Se on tosiasia. Kantaman suhteen Maxus ei tarvitse puolustelua.

Alan lehden suorittamassa testissä ajettiin pidemmän version suurimmalla akulla. Teoriassa tälle autolle luvataan 316 km:n kantama kaupunkiajossa ja 230 km:n kantama seka-ajossa. Testiluvut näyttivät sitä vastoin 320 km:n kantaman seka-ajossa. Sateessa! Jopa silloin, kun auto oli täynnä ja satoi vettä, kantama oli 250 km. Kokemus osoittaa, että sade pienentää kantamaa noin 10 prosenttia, joten tässä teoria ylittyy hyvällä marginaalilla.

– Tämä tukee kokemuksiamme. e-Deliver 3 on suunniteltu ja valmistettu sähköautoksi, joten se on kevyempi ja kulutus on alhaisempi. e-Deliver 3:n kanssa koettava todellinen ulottuma on erittäin hyvä, Jahnsen sanoo.